Docent
Van jongsaf aan, greep ik dikwijls met mijn oudere zus, buurjongen en vriendinnetjes naar de verkleedkist en de schminkdoos.
Hoe
ziet je werk eruit als theaterdocent?
Sinds
januari 2018 heb ik me aangemeld bij de Kamer van Koophandel, als
zelfstandig ondernemer en ben ik beschikbaar om voor verschillende
doelgroepen projecten, workshops of trainingen te verzorgen, waarin
theater centraal staat. Ik krijg opdrachten binnen van verschillende
opdrachtgevers. Aan de hand van de wensen van de opdrachtgever, ga ik
vervolgens aan de slag om een passende workshop vorm te geven die
aansluit bij de doelstelling.
Ik combineer werkvormen, waarin optimaal gebruik gemaakt wordt van de kwaliteiten, spel- en maakinput, kennis en vaardigheden van de leerlingen, studenten of deelnemers. Ik vind het belangrijk dat er een balans ontstaat tussen uitdaging(spanning) en speelplezier, zodat er een fijne energie ontstaat om jezelf te ontdekken op het gebied van theater.
‘Ik haal vaak mijn inspiratie uit films, het beluisteren van muziek, tijdens wandelen in de natuur borrelen de ideeën naar boven en natuurlijk zijn gesprekken met anderen een inspiratiebron.’
Had
je altijd al een droom gehad om theaterdocent te worden?
Van jongsaf aan, greep ik dikwijls met mijn
oudere zus, buurjongen en vriendinnetjes naar de verkleedkist en de
schminkdoos. Ook kon mijn fantasie erop loslaten bij rollenspelen
zoals; restaurant, modeshow of vader en moedertje. Op achtjarige
leeftijd ging ik naar ballet in het Muzisch Centrum te Emmeloord en
beleefde ik mijn eerste momenten op het podium. Mijn ouders hebben 27
jaar lang een fotostudio gerund en in deze periode, toen ik nog een
klein schattig meisje was, werd ik geregeld gevraagd om model te zijn
voor reclamefotografie en voor advertenties m.b.t. Moeder- en
Vaderdag. Bij de keuze voor een vervolgstudie na de middelbare
school ben ik op zoek gegaan naar een opleiding waarbij creativiteit
een grote rol speelde, namelijk de opleiding Sociaal Cultureel Werker
en Theater. In deze periode ben ik gaan ervaren, dat
theater echt mijn passie is.
Tijdens deze opleiding heb ik in verschillende theaterproducties
mogen spelen en voor verschillende doelgroepen theaterlessen mogen
verzorgen. Vervolgens heb ik gekozen om mij meer te specialiseren in
het vak theaterdocent. Uiteindelijk heb ik in 2017 de opleiding
Docent Theater aan de NHL Hogeschool te Leeuwarden mogen afronden. In
deze fantastische periode heb ik samen met studiegenoten me mogen
bekwamen in didactische, pedagogische en artistieke competenties. Het
hoogtepunt van de opleiding was mijn reis naar Namibië, met mijn
studiegenote Sanne-Roos, waar wij in Gobabis ons artistiek onderzoek
mochten uitvoeren met jongeren in de leeftijd van 12 t/m 16 jaar. Het
resulteerde in een voorstelling voor een publiek van 500 inwoners.
‘Het was een indrukwekkende beleving, die ik nooit meer zal vergeten’.
Waarom
vind jij cultuureducatie belangrijk?
Cultuureducatie
hoort thuis op alle scholen en niet alleen op de zijlijn. Ieder mens
heeft een creatief vermogen en het is belangrijk dat er kansen worden
aangereikt om dit te ontwikkelen. In 2016 heb ik de minor
Cultuureducatie op de NHL Hogeschool te Leeuwarden mogen afronden.
Tijdens deze minor heb ik, samen met een team van studiegenoten,
educatief materiaal mogen ontwerpen voor de welbekende, spraakmakende
tentoonstelling Alma Tadema voor het Fries Museum te Leeuwarden. Een
groot aantal leerlingen van de basisscholen in Friesland werden op
een prikkelende manier gemotiveerd om kennis te maken met boeiende
verhalen uit het verleden. D.m.v. een boekje met doe- kijkopdrachten
en leuke weetjes van de kunstenaar en zijn familie werden ze
gestimuleerd om de wereld te bekijken door de ogen van kunstenaar
Alma Tadema.
Door
het samenstellen van educatieve programma’s, werd getracht de
interesse van de basisschoolleerlingen op te wekken om deze
tentoonstelling te bezoeken.
Werken met theater vergroot het
verbeeldend vermogen en stimuleert het creatieve denken. Het
inspireert, stimuleert, motiveert en geeft leerlingen onvergetelijke
ervaringen.
Leerlingen leren door het werken met theater beter kijken, ontdekken
hun eigen talenten, ze leren hoe je voor een groep staat, met elkaar
kunt samenwerken, beter vragen kunt stellen en luisteren. Naast het
aanleren van theoretische vaardigheden is het belangrijk deze aan te
vullen met creatieve vaardigheden, zoals het kritisch denkvermogen en
buiten de kaders denken. Allemaal essentiële vaardigheden die je ook
kunt toepassen bij andere vakken. Cultuureducatie is belangrijk voor
onze samenleving en kan verbindend werken tussen verschillende
bevolkingsgroepen, generaties en daarbij kan er meer aandacht worden
geschonken aan historische en maatschappelijke ontwikkelingen.
Wat
zijn fascinerende momenten die je hebt beleefd tijdens een
theaterles?
Theater
is doen alsof in een andere werkelijkheid. Tijdens de lessen is er
altijd wel een moment, waarbij ik word verrast, slappe lach krijg of
emotioneel geraakt wordt. Ik kan me altijd laten verrassen door
mensen die spontaan het maximale uit zichzelf halen.
Ik vind het
belangrijk dat er een plek is die beschutting geeft en waarbij ruimte
wordt gecreëerd om jezelf te ontplooien, waarbij je je durft open te
stellen en leert je fantasie in te zetten tijdens het spel. In
Namibië had ik een speler die in de wandelgangen prachtig zong. Dit
gaf mij inspiratie om zijn zangtalent in te zetten bij het maken van
de voorstelling. Stap voor stap overwon hij zijn onzekerheden en zong
uiteindelijk voor een heel groot publiek. Het is geweldig om
cursisten of leerlingen uit te dagen tot optimaal presteren en
aanwezige of onbekende talenten te ontwikkelen.