• slide

Docent

Van jongsaf aan, greep ik dikwijls met mijn oudere zus, buurjongen en vriendinnetjes naar de verkleedkist en de schminkdoos.

Hoe ziet je werk eruit als theaterdocent?
Sinds januari 2018 heb ik me aangemeld bij de Kamer van Koophandel, als zelfstandig ondernemer en ben ik beschikbaar om voor verschillende doelgroepen projecten, workshops of trainingen te verzorgen, waarin theater centraal staat. Ik krijg opdrachten binnen van verschillende opdrachtgevers. Aan de hand van de wensen van de opdrachtgever, ga ik vervolgens aan de slag om een passende workshop vorm te geven die aansluit bij de doelstelling.

Ik combineer werkvormen, waarin optimaal gebruik gemaakt wordt van de kwaliteiten, spel- en maakinput, kennis en vaardigheden van de leerlingen, studenten of deelnemers. Ik vind het belangrijk dat er een balans ontstaat tussen uitdaging(spanning) en speelplezier, zodat er een fijne energie ontstaat om jezelf te ontdekken op het gebied van theater.


‘Ik haal vaak mijn inspiratie uit films, het beluisteren van muziek, tijdens wandelen in de natuur borrelen de ideeën naar boven en natuurlijk zijn gesprekken met anderen een inspiratiebron.’


Ruth Appelo net uit de verkleedkist

Had je altijd al een droom gehad om theaterdocent te worden?
Van jongsaf aan, greep ik dikwijls met mijn oudere zus, buurjongen en vriendinnetjes naar de verkleedkist en de schminkdoos. Ook kon mijn fantasie erop loslaten bij rollenspelen zoals; restaurant, modeshow of vader en moedertje. Op achtjarige leeftijd ging ik naar ballet in het Muzisch Centrum te Emmeloord en beleefde ik mijn eerste momenten op het podium. Mijn ouders hebben 27 jaar lang een fotostudio gerund en in deze periode, toen ik nog een klein schattig meisje was, werd ik geregeld gevraagd om model te zijn voor reclamefotografie en voor advertenties m.b.t. Moeder- en Vaderdag. Bij de keuze voor een vervolgstudie na de middelbare school ben ik op zoek gegaan naar een opleiding waarbij creativiteit een grote rol speelde, namelijk de opleiding Sociaal Cultureel Werker en Theater. In deze periode ben ik gaan ervaren, dat theater echt mijn passie is. Tijdens deze opleiding heb ik in verschillende theaterproducties mogen spelen en voor verschillende doelgroepen theaterlessen mogen verzorgen. Vervolgens heb ik gekozen om mij meer te specialiseren in het vak theaterdocent. Uiteindelijk heb ik in 2017 de opleiding Docent Theater aan de NHL Hogeschool te Leeuwarden mogen afronden. In deze fantastische periode heb ik samen met studiegenoten me mogen bekwamen in didactische, pedagogische en artistieke competenties. Het hoogtepunt van de opleiding was mijn reis naar Namibië, met mijn studiegenote Sanne-Roos, waar wij in Gobabis ons artistiek onderzoek mochten uitvoeren met jongeren in de leeftijd van 12 t/m 16 jaar. Het resulteerde in een voorstelling voor een publiek van 500 inwoners.


‘Het was een indrukwekkende beleving, die ik nooit meer zal vergeten’.


Ruth Appelo als jong model

Waarom vind jij cultuureducatie belangrijk?
Cultuureducatie hoort thuis op alle scholen en niet alleen op de zijlijn. Ieder mens heeft een creatief vermogen en het is belangrijk dat er kansen worden aangereikt om dit te ontwikkelen. In 2016 heb ik de minor Cultuureducatie op de NHL Hogeschool te Leeuwarden mogen afronden. Tijdens deze minor heb ik, samen met een team van studiegenoten, educatief materiaal mogen ontwerpen voor de welbekende, spraakmakende tentoonstelling Alma Tadema voor het Fries Museum te Leeuwarden. Een groot aantal leerlingen van de basisscholen in Friesland werden op een prikkelende manier gemotiveerd om kennis te maken met boeiende verhalen uit het verleden. D.m.v. een boekje met doe- kijkopdrachten en leuke weetjes van de kunstenaar en zijn familie werden ze gestimuleerd om de wereld te bekijken door de ogen van kunstenaar Alma Tadema.

Door het samenstellen van educatieve programma’s, werd getracht de interesse van de basisschoolleerlingen op te wekken om deze tentoonstelling te bezoeken.
Werken met theater vergroot het verbeeldend vermogen en stimuleert het creatieve denken. Het inspireert, stimuleert, motiveert en geeft leerlingen onvergetelijke ervaringen. Leerlingen leren door het werken met theater beter kijken, ontdekken hun eigen talenten, ze leren hoe je voor een groep staat, met elkaar kunt samenwerken, beter vragen kunt stellen en luisteren. Naast het aanleren van theoretische vaardigheden is het belangrijk deze aan te vullen met creatieve vaardigheden, zoals het kritisch denkvermogen en buiten de kaders denken. Allemaal essentiële vaardigheden die je ook kunt toepassen bij andere vakken. Cultuureducatie is belangrijk voor onze samenleving en kan verbindend werken tussen verschillende bevolkingsgroepen, generaties en daarbij kan er meer aandacht worden geschonken aan historische en maatschappelijke ontwikkelingen.

Wat zijn fascinerende momenten die je hebt beleefd tijdens een theaterles?
Theater is doen alsof in een andere werkelijkheid. Tijdens de lessen is er altijd wel een moment, waarbij ik word verrast, slappe lach krijg of emotioneel geraakt wordt. Ik kan me altijd laten verrassen door mensen die spontaan het maximale uit zichzelf halen.
Ik vind het belangrijk dat er een plek is die beschutting geeft en waarbij ruimte wordt gecreëerd om jezelf te ontplooien, waarbij je je durft open te stellen en leert je fantasie in te zetten tijdens het spel. In Namibië had ik een speler die in de wandelgangen prachtig zong. Dit gaf mij inspiratie om zijn zangtalent in te zetten bij het maken van de voorstelling. Stap voor stap overwon hij zijn onzekerheden en zong uiteindelijk voor een heel groot publiek. Het is geweldig om cursisten of leerlingen uit te dagen tot optimaal presteren en aanwezige of onbekende talenten te ontwikkelen.